CZCIONKA: A A+ A++ KONTRAST: A1 A2 A3 A4

Powołano Zespół ds. badań i ankietyzacji

Grafika wprowadzająca

Statystyczny student Politechniki Opolskiej, poza byciem odbiorcą usług uczelni, jest jednocześnie statystycznym pacjentem, statystycznym uczestnikiem ruchu drogowego, statystycznym konsumentem i tak dalej… Usilnie sprawdza się więc jego zachowania, potrzeby i poziom zainteresowania określonymi zagadnieniami.

 

Na potrzeby swoich prac dyplomowych student prowadzi także własne badania, zapraszając do nich innych statystycznych studentów, pracowników, domowników. I tak z badanego staje się badającym i zauważa, jak dużym wyzwaniem jest uzyskanie satysfakcjonującej responsywności.  Zwrotność wśród studentów może pikować w górę, by potem znacząco spadać. Zwłaszcza wtedy, gdy priorytetem jest uzyskanie zaliczenia, a liczba ankiet w skrzynce pocztowej rośnie.  

 

W rolę badacza wchodzi także uczelnia, chcąc poznać opinie studentów i ich oczekiwania. Wiemy przecież, że tylko prawidłowo przeprowadzona diagnoza potrzeb może być podstawą sprawnego planowania i sprawnego zarządzania. Trafne i rzetelne  monitorowanie jakości usług edukacyjnych jest kluczową potrzebą każdego systemu oceny jakości kształcenia w szkole wyższej.

 

Do tej pory nie powstał i przypuszczalnie nie powstanie uniwersalny dla wszystkich uczelni system ewaluacji jakości kształcenia oraz ich funkcjonowania.  Dlatego Politechnika Opolska próbuje wypracować własny  model, dopasowany do jej potrzeb i specyfiki. Model uwzględniający różne perspektywy, różne interesy i pola wykorzystania tych samych badań. Model, który pozwoli efektywnie odpowiadać na potrzeby zarówno interesariuszy wewnętrznych, jak i zewnętrznych, a jednocześnie nie przytłoczy studenta.  

 

By model uwzględniał interesy i potrzeby szerokiej grupy, powołano właśnie do życia Zespół ds. badań i ankietyzacji, którego zadaniem ma być  koordynacja ankietyzacji i uczynienie jej jak najbardziej efektywnym narzędziem do planowania działań rozwojowych. Będziemy chcieli w jak największym stopniu wykorzystać wyniki wszystkich badań dla dobra całej uczelni.

 

Pierwsze spotkanie Zespołu otworzyli inicjatorzy powołania Zespołu – Prorektor ds. dydaktyki dr Anida Stanik-Besler oraz Prorektor ds. studenckich i organizacyjnych prof. dr hab. inż. Tomasz Boczar, którzy będą uczestniczyć w posiedzeniach z głosem doradczym.

 

Do udziału w pracach Zespołu zaproszone zostały najbardziej zaangażowane w proces ankietyzacji i jednocześnie najbardziej doświadczone w tym zakresie osoby:  dr inż. Marek Węgrzyn – główny specjalista ds. jakości kształcenia ; prof. dr hab. Cezary Kuśnierz – jako przedstawiciel Wydziału Wychowania Fizycznego i Fizjoterapii; dr Jolanta Maj i mgr Sabina Klosa – jako przedstawicielki Wydziału Ekonomii i Zarządzania; mgr Elżbieta Harazińska, Małgorzata Jaroszewska oraz mgr Aneta Kuncio – jako głos Działu Kształcenia.

 

Ciągła informatyzacja procesu rekrutacji i całego toku studiów pozwala sprawdzić niektóre zjawiska i procesy bez konieczności zadawania pytań. To olbrzymia szansa, z której należy korzystać jeszcze efektywniej. Ponadto spora część ankiet wypełniana będzie w wersji on-line, m.in. na urządzeniach mobilnych, dlatego nieocenionym dla zespołu będzie wsparcie Uczelnianego Ośrodka Informatycznego, które reprezentowane jest przez pana mgr inż. Mirosława Gucwę.

 

Nie może oczywiście spojrzenia strony najbardziej zainteresowanej, tj. studentów – ich głosem mówić będą Mariola Wełniak i Bartosz Polok z Samorządu Studenckiego.

 

Nad prawidłowym przepływem informacji między członkami Zespołu czuwać będą mgr inż. Daria Kowal oraz mgr Aleksandra Jasińska (przewodnicząca Zespołu) z Akademickiego Biura Karier, odpowiedzialne za koordynację całości prac.  

 

Siła tego zespołu tkwić będzie w jego interdyscyplinarności. Każdy z członków Zespołu ma inne doświadczenia, nieco inny sposób docierania do studentów  i inne pomysły na skuteczne prowadzenie badań, ale wszyscy mamy jeden cel, jakim jest usprawnienie ankietyzacji na całej uczelni – podsumowuje Prorektor Anida Stanik-Besler.

 

Tworzenie takiego modelu będzie żmudne, a proces długotrwały. Kultury ewaluacyjnej nie stworzymy ad hoc, a budowanie zaufania i świadomości wagi problemu potrwa - musimy działać małymi krokami. W pierwszym kroku Zespół zbierze informacje o wszystkich badaniach, ich zakresie i dotychczasowym harmonogramie. Wiedząc co mamy, łatwiej zaplanujemy jak można to wykorzystać dla wspólnego dobra. 

 

Tworząc harmonogram ankietyzacji nie możemy zapominać o specyfice każdego z prowadzonych kierunków. Musimy mocno walczyć o większą responsywność badań, bo tylko duży poziom zwrotności daje legitymizację do dokonywania na tej podstawie zmian – podkreśla Prorektor Tomasz Boczar

 

Otwarty charakter przedsięwzięcia pozwala na poszerzenie składu o każdą osobę, która chciałaby zaangażować się w prace.  Pod adresem badanie.abk@po.edu.pl czekamy na ewentualne uwagi, dotyczące procesu ankietyzacji na uczelni.

 

Kolejne spotkanie Zespołu zaplanowano na wrzesień. Do tego czasu powstanie zbiorcze zestawienie badań prowadzonych na uczelni wraz z dotychczasowym harmonogramem ich rozsyłania oraz potencjalnymi polami wykorzystania wyników.